Hétfőn este megjelent a végleges feltételeket tartalmazó felhívás a július 1-jén induló új Otthonfelújítási Programhoz, amely energetikai korszerűsítésre lesz igényelhető az 1990. december 31-e előtt használatba vételi engedélyt kapott családi házakra. A felhívás további újdonságokat tartalmaz a kormány napközbeni közleményéhez képest, ezért az alábbiakban összefoglaljuk a program tudnivalóit a friss részletekkel együtt.
Az Otthonfelújítási Program igénylőjének tulajdoni hányaddal vagy holtig tartó haszonélvezeti joggal kell rendelkeznie a korszerűsítendő, 1990. december 31. előtt használatba vételi engelyét kapott, egy- vagy többlakásos családi házban. A program egy kölcsönrészből és egy vissza nem térítendő támogatásból áll, a lehetséges összegek nem változtak: a teljes összeg 2,5 - 6 millió forint között lehet, a hitel és a támogatás pedig külön-külön 2,5, 3,0 vagy 3,5 millió forint lehet, járástól függően (lásd cikkünk alján a táblázatot). A program a családi házak hiteles energetikai tanúsítvánnyal alátámasztott, legalább 30%-os energia-megtakarítást eredményező korszerűsítése céljából használható fel
mindegyiknél külön-külön meghatározza a fajlagos maximum költségeket is a felhívás. Egy felújítási projektre legfeljebb 7 millió forintnyi költség számolható el, és minimum 14,3%-nyi saját forrást kell biztosítani hozzá, amit a folyósításkor kell igazolni. 7 millió forintos beruházás esetén tehát ez 1 millió forint, ha viszont a beruházás elszámolt összköltsége alacsonyabb 7 millió forintnál, akkor a saját forrás, a vissza nem térítendő támogatás és a kölcsönrész is arányosan kisebb lesz. A minimumon felül természetesen további saját forrás is felhasználható az előírt minimum 30%-os energiamegtakarítás eléréséhez, de az elszámolható költségek nem haladhatják meg a 7 millió forintot. Az ingatlan lehet földhivatali ingatlan-nyilvántartásban szereplő belterületi-, külterületi-, zártkerti lakóház, szabadon álló családi ház, sorházi családi ház, ikerház egyaránt. A hitel nem ingatlanfedezetű, de az ingatlan a hitel lejártáig nem idegeníthető el.
A kérelmet az OTP, az MBH és a Gránit bankok által üzemeltetett MFB Pontokon lehet beadni. A projekt megvalósítását (fizikailag és pénzügyileg történő befejezését) a kölcsönszerződés megkötést követő 24 hónapon belül kell befejezni. Amennyiben a primerenergia-felhasználás csökkenése eléri a 40%-ot, a vissza nem térítendő támogatás további 5 százlékponttal emelkedik, a kölcsönrész összegszerűen ugyanilyen mértékben csökken. A folyósítás utófinanszírozással vagy a számla kiállítójának történő közvetlen utalással (úgynevezett közvetlen szállítói finanszírozással) történhet, utóbbi kizárólag az anyagi, műszaki- és forrásösszetételnek megfelelő tartalommal kiállított és a projektre vonatkozóan benyújtott számlák tartalma szerinti építési anyagokra/termékekre és munkadíjakra, a vállalkozói/kivitelezői szerződés szerinti ütemezésben történhet. Amennyiben a hitelfelvevő már betöltötte vagy a futamidő végéig betölti a 75. életévét, be kell vonni egy adóstársat, aki az életkori korlátnak és a jövedelmi elvárásoknak is együttesen megfelel. Szerződéskötési és folyósítási díj nem számítható fel, kivéve a harmadik feles díjakat (energetikai tanúsítvány, energetikai számítás, tulajdoni lap, statikai szakvélemény, közjegyzői díj, stb.)
Az Energiaügyi és a Nemzetgazdasági Minisztérium hétfői közleményéből már kiderült , hogy
Mi az a kulcstermék, és miért fontos?
Juhász Attila, az Újház Zrt. és az ÉVOSZ Építőanyag-kereskedelmi Tagozatának elnöke szerint a felhívás szűkíti a kínálatot, amikor bevezeti a „kulcstermék” fogalmát. Az ÉMI hamarosan közzétesz egy listát a támogatható építőanyagokról, erre a listára csak nagyon szigorú környezeti besorolásnak eleget tevő termékek kerülhetnek fel, így a messziről szállított építőanyagok nem lesznek támogathatók a pályázat keretében. Ennek a környezeti megfontoláson túl valószínűleg az is célja volt, hogy előnyben részesítse a hazai, vagy határainkhoz közeli építőanyag gyártókat, ami egyértelműen segíti a hazai építőanyag ipar megerősödését. Ennek ellenére nem lehet építőanyag hiányról beszélni, és nem is várható ilyesmi: a hazai gyártó kapacitások mind a szigetelőanyagoknál, mind a nyílászáróknál bőségesen elegendőek ahhoz, hogy kielégítsék a két évre eloszló keresletet. Ahol meglátásuk szerint problémák lehetnek, az a megfelelő építőipari szakemberek megtalálása. Valószínűnek tartják, hogy nem minden mester regisztrál be a ÉMI honlapján a regisztrált kivitelezők listájára. A nem regisztráló kivitelezőkkel is lehet szerződést kötni, ezt azonban nem javasolják azoknak, akik az 1 millió forintos önrészen felül nem rendelkeznek további önerővel, mert a nem regisztrált mesterek kisebb előleget hívhatnak le a támogatásból, míg a regisztráltak akár 75 százalékot is, ez pedig Juhász Attila szerint nagy különbség lehet a finanszírozásban.
Ahogy hétfőn a kormány is felhívta a figyelmet, a 30%-os energiamegtakarítást mindenképp szükséges elérni, ennek érdekében minden igénylő számára javasolt tanácsadó igénybevétele. A kölcsönigénylők a beruházások műszaki-szakmai energetikai előkészítése és a projekt teljes életútja során a megvalósításig bármely energetikai tanácsadó szolgáltatását igénybe vehetik, így kiemelten. A felhívás szerint ilyenek
A járástól függ, hogy oszlik meg a maximális, 6 millió forintos összeg a hitel és a vissza nem térítendő támogatás között, lásd erről az alábbi táblázatot. Ettől eltérést jelent, ha
Az országos átlagjövedelemhez képest | ||
75% alatt (3,5 millió Ft) | 75-110% között (3 millió Ft) | 110% felett (2,5 millió Ft) |
Bácsalmási járás | Ajkai járás | Budakeszi járás |
Baktalórántházai járás | Aszódi járás | Budapest 01. kerület |
Balmazújvárosi járás | Bajai járás | Budapest 02. kerület |
Barcsi járás | Balassagyarmati járás | Budapest 03. kerület |
Békési járás | Balatonalmádi járás | Budapest 04. kerület |
Berettyóújfalui járás | Balatonfüredi járás | Budapest 05. kerület |
Bonyhádi járás | Bátonyterenyei járás | Budapest 06. kerület |
Cigándi járás | Békéscsabai járás | Budapest 07. kerület |
Csengeri járás | Bélapátfalvai járás | Budapest 09. kerület |
Csurgói járás | Bicskei járás | Budapest 10. kerület |
Derecskei járás | Bólyi járás | Budapest 11. kerület |
Edelényi járás | Budapest 08. kerület | Budapest 12. kerület |
Encsi járás | Budapest 15. kerület | Budapest 13. kerület |
Fehérgyarmati járás | Budapest 20. kerület | Budapest 14. kerület |
Fonyódi járás | Budapest 21. kerület | Budapest 16. kerület |
Gönci járás | Ceglédi járás | Budapest 17. kerület |
Gyomaendrődi járás | Celldömölki járás | Budapest 18. kerület |
Hajdúhadházi járás | Csongrádi járás | Budapest 19. kerület |
Hegyháti járás | Csornai járás | Budapest 22. kerület |
Hevesi járás | Dabasi járás | Budapest 23. kerület |
Ibrányi járás | Debreceni járás | Dunakeszi járás |
Jánoshalmai járás | Devecseri járás | Érdi járás |
Jászapáti járás | Dombóvári járás | Gárdonyi járás |
Karcagi járás | Dunaújvárosi járás | Gödöllői járás |
Kemecsei járás | Egri járás | Győri járás |
Kiskőrösi járás | Enyingi járás | Komáromi járás |
Kiskunmajsai járás | Esztergomi járás | Móri járás |
Kisteleki járás | Füzesabonyi járás | Oroszlányi járás |
Komlói járás | Gyáli járás | Paksi járás |
Kunhegyesi járás | Gyöngyösi járás | Pilisvörösvári járás |
Kunszentmártoni járás | Gyulai járás | Székesfehérvári járás |
Letenyei járás | Hajdúböszörményi járás | Szentendrei járás |
Marcali járás | Hajdúnánási járás | Szigetszentmiklósi járás |
Mátészalkai járás | Hajdúszoboszlói járás | Tatabányai járás |
Mezőcsáti járás | Hatvani járás | Tatai járás |
Mezőkovácsházai járás | Hódmezővásárhelyi járás | Téti járás |
Mohácsi járás | Jászberényi járás | Vecsési járás |
Mórahalmi járás | Kalocsai járás | Veszprémi járás |
Nagyatádi járás | Kaposvári járás | |
Nagykállói járás | Kapuvári járás | |
Nyíradonyi járás | Kazincbarcikai járás | |
Nyírbátori járás | Kecskeméti járás | |
Ózdi járás | Keszthelyi járás | |
Pécsváradi járás | Kisbéri járás | |
Pétervásárai járás | Kiskunfélegyházi járás | |
Putnoki járás | Kiskunhalasi járás | |
Püspökladányi járás | Kisvárdai járás | |
Sarkadi járás | Körmendi járás | |
Sellyei járás | Kőszegi járás | |
Siklósi járás | Kunszentmiklósi járás | |
Szécsényi járás | Lenti járás | |
Szentlőrinci járás | Makói járás | |
Szerencsi járás | Martonvásári járás | |
Szigetvári járás | Mezőkövesdi járás | |
Szikszói járás | Mezőtúri járás | |
Tabi járás | Miskolci járás | |
Tamási járás | Monori járás | |
Tiszafüredi járás | Mosonmagyaróvári járás | |
Tiszavasvári járás | Nagykanizsai járás | |
Tokaji járás | Nagykátai járás | |
Vásárosnaményi járás | Nagykőrösi járás | |
Záhonyi járás | Nyíregyházi járás | |
Zalaszentgróti járás | Orosházi járás | |
Pannonhalmi járás | ||
Pápai járás | ||
Pásztói járás | ||
Pécsi járás | ||
Ráckevei járás | ||
Rétsági járás | ||
Salgótarjáni járás | ||
Sárbogárdi járás | ||
Sárospataki járás | ||
Sárvári járás | ||
Sátoraljaújhelyi járás | ||
Siófoki járás | ||
Soproni járás | ||
Sümegi járás | ||
Szarvasi járás | ||
Szegedi járás | ||
Szeghalmi járás | ||
Szekszárdi járás | ||
Szentesi járás | ||
Szentgotthárdi járás | ||
Szobi járás | ||
Szolnoki járás | ||
Szombathelyi járás | ||
Tapolcai járás | ||
Tiszakécskei járás | ||
Tiszaújvárosi járás | ||
Tolnai járás | ||
Törökszentmiklósi járás | ||
Váci járás | ||
Várpalotai járás | ||
Vasvári járás | ||
Zalaegerszegi járás | ||
Zirci járás | ||
Forrás: Nemzetgazdasági Minisztérium, Energiaügyi Minisztérium |